Školní speciální pedagog
Činnost školního speciálního pedagoga ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Náplň práce školního speciálního pedagoga vychází ze specifik naší základní školy. Jedna ze základních podmínek úspěchu v poskytování poradenských služeb na škole je právě schopnost reagovat na reálné vzdělávací potřeby žáků školy.
Školní speciální pedagog ZŠ a MŠ Rájec-Jestřebí, okres Blansko:
- úzce spolupracuje s celým týmem školního poradenského pracoviště
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané
- vytváří podmínky k maximálnímu využití potenciálu dítěte a poskytuje podporu pro žáky vyžadující podpůrná opatření v průběhu vzdělávání (plány pedagogické podpory, individuální vzdělávací plány)
- vyhodnocuje účinnost aplikovaných podpůrných opatření, dle potřeby navrhuje a realizuje úpravy
- pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a se žáky nadanými individuálně i skupinově
- průběžně a dlouhodobě pečuje o žáky s neprospěchem a vytváří předpoklady pro jeho snižování, hledá optimální vzdělávací cesty
- provádí diagnostické, reedukační a intervenční činnosti v prostředí školy
- poskytuje konzultace a metodickou pomoc zákonným zástupcům žáků a pedagogickým pracovníkům
- spolupracuje s třídním učitelem v oblasti práce s třídním koletivem
- integruje poradenské služby poskytované školou se službami specializovaných školských poradenských zařízení (PPP, SPC, aj.)
Školní speciální pedagog nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími potřebami žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Na školního speciálního pedagoga se tedy mohou obracet učitelé školy, žáci i rodiče. Všechny informace, které speciální pedagog při své práci získá, jsou vázány profesionálním tajemstvím a jsou pouze pro potřebu speciálního pedagoga. Při své práci se speciální pedagog řídí etickými normami své profese a je nezávislým odborníkem – není profesionálně podřízen ředitelství školy.
Těším se na vzájemnou spolupráci!
Školní speciální pedagog
Bc. Markéta Sedláková
čtvrtek a pátek (přítomnost)