2. rok
Program Erasmus+, Výzva 2023, KA121-SCH - Akreditované projekty mobility žáků a pracovníků ve školství
Délka: od 1. 6. 2024 do 31. 8. 2025
Aktivity:
individuální mobility:
kurz anglického jazyka na Kypru
job-shadowing ve Španělsku (Almuňecar)
skupinové mobility žáků:
Art in the outdoors - reconnecting with nature (Llejda, Spain)
Job-shadowing Colegio RÍO VERDE Almuňecar
ZŠ Colegio Río Verde ve městečku Almuňecar na pobřeží jižního Španělska navštívily v rámci projektu Erasmus naše výchovná poradkyně Alena Svobodová a školní psycholožka Kateřina Vrtělová.
Jedná se o veřejnou základní školu pro děti ve věku od 3 do 12 let. Škola je bezbariérová a v rámci inkluze zřizuje i třídu pro děti s PAS. Zajímavostí školy je její zaměření na informační technologie, robotiku či využívání AI v rámci běžné výuky.
Nesmírně působivé je i další zázemí školy, jako několik venkovních hřišť, hojně využívaných nejen pro sportovní aktivity, dále třeba útulná knihovna či divadelní sál.
Kolegyně měly příležitost zažít výuku, jak v běžných třídách, tak program ve třídě pro autistické děti. Dětem ve výuce angličtiny měly příležitost prezentovat základní informace o České republice a naší škole.
Doufáme, že tato návštěva byla začátkem spolupráce mezi našimi školami.
Art in the outdoors - reconnecting with nature (Llejda, Spain)
Po čtrnáctihodinové cestě plné očekávání jsme konečně dorazili do Katalánska – unavení, ale zvědaví, co nás čeká. Už během prvních dnů se ukázalo, že celý týden bude mimořádným zážitkem – plným tvoření, sdílení, poznávání jiných kultur a především hlubokého osobního růstu jak žáků, tak nás, učitelů.
Naším hlavním cílem bylo zapojit děti do mezinárodního výtvarného projektu s ekologickým zaměřením, rozvíjet jejich tvořivost, empatii a schopnost spolupracovat napříč jazyky i kulturními zvyklostmi. Všechny tyto cíle jsme splnili. Děti se s chutí zapojily do společných workshopů, práce ve skupinách, společně pak kreslily, prezentovaly své nápady, komunikovaly s vrstevníky ze Španělska a Německa a s radostí objevovaly nové podněty.
Zvláštní význam měl pro nás tvůrčí den na pevnosti La Seu Vella v Lleidě – historické místo se proměnilo v otevřený ateliér a poskytlo dětem inspiraci pro první skici. Ukázalo se, že naše žáky architektura inspiruje a vznikly krásné první kresby. Výprava do Penelles, která se uskutečnila další den, byla naopak ukázkou moderní současné formy umění. Tahle malá vesnice se totiž proměnila v neuvěřitelnou galerii pod širým nebem. Obyvatelé si pozvali umělce z celého světa, aby jim pomohli přetvořit běžné fasády domů v obrovská barevná plátna plná příběhů, nápadů a výzev. Pro děti to byl silný důkaz, že i malá komunita může s trochou odvahy, kreativity a otevřenosti vytvořit něco výjimečného, co přitahuje pozornost, inspiruje a dává smysl.
Žáci si kromě uměleckých zážitků odvezli i silný pocit sounáležitosti, radost z poznání a obrovskou motivaci učit se jazyky. Projekt jim dal šanci zažít skutečný smysl vzdělávání: učit se skrze zážitek, spolupráci, sdílení a osobní zodpovědnost. Být součástí mezinárodního prostředí jim otevřelo nové obzory – doslova i symbolicky.
Věříme, že má smysl cestovat s dětmi, ukazovat jim svět v celé jeho rozmanitosti a přirozeně je vést k otevřenosti, toleranci a tvořivosti. Erasmus není jen o cestování, ale o skutečném propojení lidí, nápadů a hodnot. A právě to jsme díky tomuto pobytu mohli naplno zažít.
Mgr. Lucie Trávníčková