Programy vedl pan Kotouček z Elimu Letovice a proběhly v různých třídách v měsíci listopadu, prosinci 2021 a lednu 2022 formou besed:
6. A, 6. B, 5. A, 5. B – Jak se chránit na internetu
7. A a 8. C – Bolest – nemoc zvaná šikana
7. B a 8. B – Bolest – nemoc zvaná šikana
8. A – Bolest – nemoc zvaná šikana
4. B, 3. A a 3. B – Jak se chránit na internetu – plavba lodí
Program „Jak se chránit na internetu“ má dvě varianty.
Pro starší, kdy se lektor baví s dětmi o tom, že internet je veřejný prostor a přirovnává ho k cizímu velkému městu, ve kterém se ocitneme. Rozebírá s dětmi, jaká jim hrozí nebezpečí a která z nich jsou použitelná i na sociálních sítích.
Dále si povídají o sociálních sítích – jaké znají, jaké používají, k čemu souží, jak jsou zabezpečeny, …
Upozorňuje na šest typů lidí, na které můžeme narazit na internetu a hrozí nám od nich nebezpečí. (Agresoři, naivky, úchylové, lovci,…)
Na konci programu připomíná pravidla, kterými bychom se měli řídit při komunikaci na internetu. Ignoruj! Blokuj! Řekni to někomu! Uschovej! Podpoř oběť!
V programu pro mladší děti pracují ve skupinách s pracovními listy a vytváří si svůj profil podobně jako na sociálních sítích. Poté jsou děti upozorněny na to, co o sobě všechno prozradily a že je to mnohdy ohrožující pro ně samotné. Děti jsou velmi vtaženy do programu, kdy spolu podnikají cestu po moři a na závěr vkládají na loď rady, které si odnášejí z programu a měly by je použít při komunikaci s neznámými lidmi.
Při obou programech děti živě diskutují a sdílejí vlastní zkušenosti. Mnohé z nich jsou poučeny z domova, ale pro někoho je to první zamyšlení nad nebezpečným kyberprostorem. V přestávkách následuje živá debata a sdílení zkušeností s komunikací na sociálních sítích v konkrétních případech.
Program „Bolest – nemoc zvaná šikana“
je určen dětem na druhém stupni a zaměřuje se na prevenci násilí a šikany.
Šikanu a násilí představuje v besedě jako vir a ten, kdo je jím napaden a je nemocný, by se měl léčit. Do společnosti by měl být vpuštěn až po uzdravení, aby nenakazil ostatní.
Lektor diskutuje s dětmi, co všechno je může bolet, a ujasňují si pojmy: pomluva, ponižování, vydírání, ….
Dále se baví o tom, kdo může ubližovat a komu. Dospívají ke zjištění, že se to může týkat každého. Je to jen na našem ROZHODNUTÍ.
Pracují se znaky šikany a hranicí mezi šikanou a škádlením. Používá úryvky z filmové tvorby na navození atmosféry.
Přichází i s myšlenkou, že můžeme být my sami původci šikany, kterou jsme zpočátku brali jako legraci. Například někoho zesměšňujeme na internetu nebo používáme dislajky.
Důležité je si svoje počínání uvědomit, umět se omluvit a postavit se na stranu proti šikaně.
Zde jsou reakce některých žáků:
„Líbilo se mi, jak to měl pán nachystané. Bylo to zajímavé. Není nic, co by se mi nelíbilo. Člověk může druhým ublížit třeba pomlouváním, lhaním. Když jsem svědkem šikany, tak zajdu pro učitele nebo to někomu řeknu.“ K. H.
„Líbilo se mi zpracování. Člověk může ublížit psychicky i fyzicky. Jestliže budeme přítomni násilí, můžeme zavolat učitele a omluvit se.“ L. S.
„Beseda pro mě byla přínosná. Líbilo se mi na ní to video. Člověk může ublížit ponižováním, mlácením, urážením a pomlouváním. V případě, že vidím někoho ubližovat někomu jinému, tak to můžeme říct dospělému nebo se slabšího zastat. Kdybych někomu nechtěně ublížil, tak bych se mu omluvil.“ M. B.
„Beseda byla přínosná. Pán mi objasnil některé věci. Líbilo se mi, že ta hodina nebyla nudná a zároveň byla přínosná. Nelíbilo se mi, že skoro nikdo neodpovídal, i když odpověď určitě znali. Když jsme svědkem nevhodného chování, tak bychom se měli postavit na jeho stranu.“ H. D.
Ráda bych poděkovala Pavlu Kotoučkovi za pěkně připravené programy pro naše žáky a za vstřícnou spolupráci.
Přestože tato doba není různým akcím nakloněna, problémy tu zůstávají a je třeba o nich vědět a umět na ně reagovat. Společně se o to ve škole všichni snažíme.
Za tým ŠPP Lenka Herčíková – školní metodik prevence